donderdag 29 maart 2012

Topchef donderdag 29 maart 2012

Carnavalszondag zat ik met Ramona in restaurant Van de markt in Amsterdam, om doel tien van mijn lijstje van de kaart te vegen: ik zou op televisie moeten komen. Gelukkig staat daar niet bij dat ik ook met tekst in beeld moet zijn, dus een keer langswandelen is in principe een voltooiing van dit doel.

In dit restaurant vinden de opnames plaats van de donderdaguitzendingen van Topchef. De zes overgebleven kandidaten koken een driegangenmenu voor dertig betalende gasten, waaronder ondergetekende. Nadat we drie keer zijn binnengekomen omdat de cameraman dat leuk vond, mogen we gaan zitten en zien we het menu van de dag: vooraf iets met sot l´y laisse, avocado en mango, als hoofdgerecht iets met zeeduivel, ei en kappertjes en toe iets met vanille, honing en brioche.

De timing van dit logje is natuurlijk niet geheel toevallig. De uitzending begint dadelijk namelijk om zeven uur. Stel de tv dus even in op RTL 5 als je mij voorbij wil zien wandelen. Of als je Ramona interessante dingen over het eten wil horen zeggen. Ik ben die in dat groene bloesje, mócht ik daadwerkelijk in beeld komen. Mij is namelijk niet gevraagd het eten te becommentariëren, Ramona wel twee keer. Als haar commentaar trouwens wordt uitgezonden, dan is het niveau daarvan niet te wijten aan haar (immers snel groeiende) verstand van gastronomie, maar van de beroerde vragen die je gesteld worden.

Als het hoofdgerecht wordt opgediend wordt er meteen een camera in haar gezicht geparkeerd. "En? Wat vindt u van het gerecht?" Ramona's terechte verzoek het eten eerst te mogen proeven wordt gelukkig ingewilligd. Nadat ze haar commentaar op een hapje vis heeft gegeven, volgt een nieuwe vraag: "Ja, maar wat vindt u van de combinatie van smaken?" Gelukkig blijven ze ook dan vriendelijk wachten tot je alles op je bord geproefd hebt. Dat is niet erg gemakkelijk met een camera op je snufferd.

Waar moet u op letten?

1.

De man met het eivormige hoofd aan het tafeltje naast ons. Hem beschreef ik in een eerder logje op deze manier. Nu krijgt u er ook een beeld bij. Zijn media- en bn'er-geilheid bleek in het restaurant zelf nog sterker, toen hij de serveersters teleurgesteld uithoorde waarom Robert Kranenborg zijn dochter niet had meegenomen...

2.

Tussen het proeven van de hoofdschotel en het dessert door de chefs Jaspers en Kranenborg, knalde met veel geweld een lamp kapot in het restaurant. Stijf van schrik zat iedereen plots kaarsrecht en het glas vloog alle kanten op. Gelukkig kwam er niks in eten of lichamen terecht. Aan de belichting werd verder niets veranderd, dus u moet even kijken of het proeven van het toetje donkerder is dan het proeven van de zeeduivel.

Mijn commentaar op het eten ga ik hier achterwege laten. Luister daarvoor maar naar de beide chefs, want ik ben het precies eens met wat zij zeiden.

En nu stoppen met lezen: televisie aan!

2 opmerkingen: