dinsdag 3 januari 2012

De zwaan

Eigenlijk is er in deze wereld maar één probleem. Dat u dat even weet. Zonder ineens moraliserende verhaaltjes op dit log te willen plaatsen ga ik toch even vertellen dat dat probleem overbevolking heet. En dat alle subproblemen (hongersnood, oorlog, religieuze conflicten, files, etc) dat als basis hebben. En dat ik vind dat het fabriceren van meer kinderen dan nodig is om de soort in stand te houden (meer dan twee per persoon dus) een misdaad is tegen de aarde en de mensheid.
Af en toe laat de natuur daarom even zien wie er de baas is. Op grote schaal, zoals bij een tsunami, een aardbeving of een epidemie, soms op kleinere schaal. Daarvan zag ik afgelopen week een prachtig voorbeeld (wat vanzelfsprekend was waar ik eigenlijk gewoon naartoe wilde met dit verhaaltje).
Ik reed op de A58 van Tilburg naar Eindhoven en kwam in de file terecht. Ook aan de andere kant van de weg stond een file, waarschijnlijk van kijkers. Natuurlijk levert dit de gebruikelijke ergernis op, voornamelijk omdat je niet weet waarom je staat te wachten. Een ongeluk? Een zondagsrijder? Een (ergernis nummer één!) inhalende vrachtwagen? Vaak kom je er ook niet achter, wat nog frustrerender is.
Na een minuut of tien zie ik dat al het verkeer zich verplaatst naar de linkerweghelft. Zou ik nu bij de bron van het oponthoud zijn aangekomen? Dan zie ik waarom de rechterhelft van de weg niet meer gebruikt kan worden: midden op de rijbaan staat een enorme knobbelzwaan het verkeer tegen te houden! Machtig, fier rechtop zoals een zwaan hoort te staan, zie je hem denken: ´Probeer mij hier maar eens weg te krijgen!´ en ´Ik zal eens even laten zien wie hier de baas is!´ Voor het geclaxonneer van de auto´s achter hem, lijkt het dier doof en hij wijkt geen centimeter.
Tevreden over deze oorzaak van de file rijd ik rustig verder. Genietend van iets kleins, zoals een zwaan op de weg en daarbij van iets groots: de zure koppen die hij in de auto´s om me heen veroorzaakt. Jammer dat je op zulke momenten nooit een camera bij je hebt...

4 opmerkingen:

  1. Hahaha, maar eh... waarschijnlijk beschermde hij(zij?) z'n nageslacht. Maar ach, zolang er nog geen 8 miljard zwanen zijn ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 1-0 voor de zwaan :D

    Een koe op de snelweg word gelijk afgeknald :(

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heeft je telefoon geen fotofunctie?

    BeantwoordenVerwijderen