donderdag 16 februari 2012

Restaurant Bijster - Drunen

Inmiddels is het alweer een tijdje geleden, maar zaterdag 28 januari bracht de Lekker ons bij restaurant Bijster in Drunen. Deze zaak was nieuw in het blad en kreeg daarin een lovende recensie, waarin het enige minpunt werd gevormd door het ontbreken van amuses.

Bij binnenkomst worden we zeer hartelijk ontvangen, waardoor we ons erg welkom voelen. Een blik in de richting van onze tafel doet me beseffen dat ze aan het minpuntje uit de Lekker hebben gewerkt: er prijken drie amuses op een schaaltje. We vinden gemarineerde augurken, olijven en een papieren toetertje in de vorm van een ijshoorntje, gevuld met bruine korreltjes die ik op het oog niet meteen herken. Omdat ik de week ervoor bij Da Vinci het filodeeghoorntje zelf ook kon opeten, begin ik met een voorspelbare fout. Gelukkig heb ik net op tijd in de gaten dat hoorntje hier niet eetbaar is. Ik laat wat van de inhoud in mijn mond glijden en heb daar meteen spijt van. De substantie lijkt oneetbaar en de kruiden zijn zo scherp dat ik de rest van de amuses niet meer op waarde weet te schatten. Bij navraag blijkt het gepofte parelgort te zijn, gekruid met vijfkruidenpoeder en wel degelijk bedoeld om op te eten. Gelukkig lukt het me om de nare smaak te neutraliseren met een prima sauvignon blanc.
We kiezen een viergangen-verrassingsdiner. Vanaf dan belanden we in een fantastische achtbaan van smaken, en blijkt gelukkig de bediening niet het enige pluspunt te zijn. We beginnen met een perfect gegaard stukje eend met boontjes, maar ik ben met name enthousiast over de tweede gang. Schol op een bedje van zachte spinazie in een heerlijke witte-wijnsaus. Als hoofdgerecht krijgen we varkenshaas. Ik ben daar niet erg dol op, vooral omdat ik het te afgezaagd vind in een modern diner. Op de bereidingswijze valt verder niks aan te merken. De porties zijn mooi geproportioneerd, zeker als je naar de prijs kijkt, waardoor er nog voldoende plaats is voor een dessert. Het wafeltje met boerenjongensijs smaakt prima, maar ik kijk toch af en toe jaloers naar de mensen voor wie kaas wordt afgesneden van een homp die al de hele avond prijkt onder een stolp in het midden van de zaak. Die zaak is overigens zeer stijlvol ingericht en aan de muur hangen grote foto’s van onder andere inktvisjes en de binnenkant van een paprika.

Voor tweemaal vier gangen, drie glazen wijn en een frisdrank hoef ik nog geen negentig euro af te rekenen, wat in mijn ogen, zoals ik al eerder zei, een prima prijs-kwaliteit- en prijs-hoeveelheidverhouding is. Een aanrader is Bijster in Drunen sowieso, en hoewel ik niet snel terugga naar hetzelfde restaurant, zal ik dat zeker wel doen als de amuses hun naam iets meer eer aandoen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten