maandag 30 april 2012

Aanklacht tegen de alleenheerschappij van de GGD

Vroeger was het makkelijk. Als ik op reis ging, stapte ik binnen bij mijn huisarts, bestelde de nodige malariapillen en spuiten en ik kon op weg naar de apotheek. Als ik mijn bestelling daar had opgehaald, dan ging ik terug naar de huisarts, waar zijn assistente even de injecties regelde. Daarvoor vroegen ze dan 14 euro voor het zetten van de spuit. Klaar.

Sinds enige jaren stuurt de doktersassistente me resoluut weg. Voor dergelijke zaken moet ik nu naar het GGD, wat alleen al betekent dat ik een afspraak moet maken, in plaats van gewoon even binnenlopen tijdens het spreekuur, maar dat even geheel terzijde.

Als je je bij het GGD gemeld hebt, zit je in de wachtkamer tot er een deur openzwaait. Daar staat mevrouw de reisarts. Het consult begint, want ze noemt het een consult. Er komt een wereldkaart te liggen, waar met kleuren op staat aangegeven welke ziekte waar heerst en welke medicatie je voor dat gebied dus nodig hebt. Ik zie meteen wat ik nodig heb, wat ik overigens ook al wist, want op internet kun je dat ook gewoon vinden. Vervolgens moet ik op de kaart aangeven waar ik allemaal kom, madam schrijft de kleuren op en koppelt dat aan de juiste medicijnen. De diagnose, waarvoor je zelf dus eigenlijk alles hebt moeten doen, is klaar. Na twee minuten. Dat kost VIJFENTWINTIG EURO! Om die reden kom ik al meer dan tien jaar niet meer bij de tandarts: of het nu over de verzekering gaat of niet, NIEMAND krijgt van mij dertig euro om een halve minuut in mijn mond te kijken.

Maar goed, de diagnose is gesteld, we zijn nog niet klaar. Dit artsengeval (ik geloof nóóit dat dit echt geneeskunde heeft gestudeerd) schrijft op een briefje wat ik allemaal nodig heb. Dit noemt ze recept en dan kun je er weer € 13,50 voor vragen! Dat ik vervolgens moet betalen voor de medicijnen zelf, vind ik niet meer dan normaal, maar dat ik in totaal € 38,50 moet afrekenen om in twee minuten van dat mens te horen wat ik al wist, is ronduit belachelijk!

Accurate malaria-informatie moet per direct beschikbaar komen op een goed bijgehouden website en we moeten gewoon weer naar de vertrouwde doktersassistente kunnen gaan, die als doel heeft je te helpen en niet je een poot uit te draaien. Ik hou me ook van harte aanbevolen voor adressen van huisartsen die deze service wel nog bieden!

5 opmerkingen:

  1. Marja Jaspers1 mei 2012 om 00:00

    Beetje raar, we kennen elkaar niet, maar wel via via. En zo kwam ik ook op deze site, via, via. En geniet ik van je blogs, geweldig van die tandenborstel, die bewaak ik voortaan ook met mijn leven haha!

    Maar even de clue van het verhaal, wij zijn tevreden over http://www.thuisvaccinatie.nl/home, maar ook lastig afspraken te maken, maar ja dat was voor ons 1 jarig dochtertje, die kan ik niet wakker houden tot 22.00u 'savonds.

    en onze huisartsenpraktijk in Valkenswaard (daar geef jij toch les?) Vlaslant heeft een reisafdeling: http://www.vlaslant.nl/Travel/travelmain.htm

    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo raar is het niet hoor om te reageren op bloggers die je niet kent! Ik vind het in elk geval erg leuk om te lezen dat je mijn log zo enthousiast volgt! Dank voor je complimenten.

      En ook zeer bedankt voor de tips: ik ga er meteen mee aan de slag om te zien of ik daarmee het GGD kan omzeilen!

      Verwijderen
    2. Marja Jaspers1 mei 2012 om 15:23

      Ik ben benieuwd of het je lukt.

      Helemaal onbekend ben je niet, ik ben de zus van Erwin Jaspers, hij heeft wel eens een lift gehad van je naar Valkenswaard om bij mij op bezoek te gaan.

      Verwijderen
  2. Ik vermoedde al dat Erwin de link was. Thuisvaccinatie heb ik inmiddels uitgezocht, maar die vragen dezelfde woekerprijzen als de GGD. Wel een voordeel natuurlijk dat die ook `s avonds kunnen komen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Marja Jaspers2 mei 2012 om 12:43

      ik heb de prijzen ook niet echt bekeken, weet alleen dat ze van tevoren je mailen wat je nodig hebt en je dus betaald voor het zetten van de spuit (was bij ons in ieder geval het geval). Daarnaast bedenk ik me net dat ik ook wel eens mensen heb gesproken die er voor naar Belgie zijn gegaan. Maar dat is wel weer even geleden, weet niet of dat ook nog steeds werkt en voordeliger is.

      Verwijderen