vrijdag 10 augustus 2012

Een etentje in India

Even tussendoor: geen reisverhaal, maar een simpel verslag van wat er van minuut tot minuut gebeurt als je uit gaat eten in India. Dit is slechts één ervaring, maar zeer vergelijkbaar met elk willekeurig ander restaurant hier. We zijn met vier personen.
19:00   Bij aankomst worden we naar het dak van het restaurant begeleid, niks anders dan een leeg stuk beton met wat muurtjes vol muggen en ander ongedierte.
19:10   Er wordt een tafel met vier stoelen voor ons neergezet en wij gaan zitten.
19:15   Iemand anders maant ons op te staan, omdat hij de tafel wil verplaatsen. Als dat is gebeurd, mogen we weer gaan zitten.
19:20   Iemand komt de kaart brengen, terwijl achter ons een tafel, vanaf nu te noemen: de nieuwe tafel, in orde wordt gemaakt. Onze drankjes worden opgenomen.
19:25   De drankjes worden gebracht. De ober boert heel hard in mijn gezicht, terwijl hij gewoon doorgaat waar hij mee bezig was.
19:30   We kunnen het eten bestellen. Eén van de gekozen gerechten blijkt vandaag niet beschikbaar te zijn, zodat iemand iets nieuws moet kiezen.
19:32   Ober 1 begint bij de nieuwe tafel achter ons wild met een servet in het rond te slaan.
19:36   Ober 2 trapt, bewust, heel hard op de tenen van ober 3. Deze maakt middels een hard geluid duidelijk dat hij dit niet erg op prijs stelt.
19:39   Ober 1 herschikt de stoelen van de nieuwe tafel.
19:45   Bij ons komt een ober vertellen dat één van de andere bestelde gerechten toch ook niet verkrijgbaar is vandaag. Weer moet iemand opnieuw kiezen.
19:47   Ober 1 herschikt de borden en het bestek van de nieuwe tafel.
19:50   Iedereen krijgt een leeg bord.
19:56   Twee van de vier lege borden worden weggehaald.
20:01   Er wordt een verkeerd gerecht bezorgd. We maken dit duidelijk. Ze lijken het te snappen, maar het verkeerde gerecht blijft wel staan.
20:07   Ober 1 herschikt opnieuw de stoelen van de nieuwe tafel.
20:10   De twee weggehaalde borden worden teruggebracht en de andere twee worden weggehaald, net als de verkeerde bestelling.
20:15   Het licht in het hele restaurant valt uit.
20:18   In de verte horen we een generator die begint te draaien.
20:19   Het licht gaat weer aan.
20:25   Ober 1 herschikt opnieuw de borden het bestek van de nieuwe tafel.
20:30   Anderhalf uur na binnenkomst krijgen de eerste twee mensen eten. Dat zijn de twee met een leeg bord voor zich. Deze lege borden worden verplaatst naar de mensen die nog niks hebben.
20:32   De lege borden worden weggehaald bij de twee die nog niks te eten hebben.
20:35   De andere twee gerechten worden nu ook bezorgd.
20:40   Ober 1 start een nieuwe cyclus bij de nieuwe tafel.
20:55   De ober vraagt of we’re finished. Ik zou niet weten wat ik met de lege borden nog zou moeten doen, dus stemmen we in. Door ervaring wijs geworden, vragen we meteen om de rekening.
21:05   Op de rekening staat gestoomde rijst. Die heb ik inderdaad wel besteld, maar dat heb ik niet gekregen. Welke argumenten ik ook aandraag: ik moet dat betalen, want het is al aangeslagen in de computer. Daarbij is het mijn eigen schuld dat ik hem er niet aan heb herinnerd. Het enige wat hij me kan aanbieden, is een gratis portie gestoomde rijst als ik terugkom. Dat promiset hij enige malen.
21:20   Ons wisselgeld is eindelijk berekend en dat komen ze nu brengen. Achter ons zien we al één van de obers naar de deur lopen om die bij vertrek voor ons open te gaan houden.
21:22   De deur zwaait open en we kunnen één gang en twee en een half uur later het pand verlaten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten