donderdag 14 juni 2012

#hetkannog

"#hetkannog is trending topic op Twitter in Nederland, wat hou ik toch van dit landje!" hoor ik Giel Beelen over de radio roepen als ik 's ochtends naar mijn werk rijd. Nederland heeft blijkbaar opnieuw overtuigend verloren. Natuurlijk wist ik dat al, want die voetbaluitslagen NIET meekrijgen is onmogelijk. En ook al zullen veel Hollanders dat liever niet doen, ik neem u toch even mee terug naar gisteravond. En naar datzelfde begrip 'trending topic' dat Giel van ons land doet houden.

Als ik op Twitter kijk, is het een uur of half acht. Ruim een uur voor die allesbepalende wedstrijd. Zeven van de tien trending topics zijn gerelateerd aan het EK (en ik geef meteen toe, normaal is dat Justin Bieber, dus véél erger is dat niet), maar enkele daarvan getuigen alweer van die typisch Nederlandse arrogantie en vooral respectloosheid tegenover de tegenstander. Het treurigste wat ertussen staat is #alleduitserszijnhomo. Regelmatig komen er WOII-gerelateerde tweets langs. Ik ben de laatste die vindt dat je altijd politiek correct moet zijn, maar het zegt wel iets over Nederland.

Naïef als ik niet ben, kijk even tussen de trending topics in Duitsland; die zullen immers dezelfde onaardige dingen over ons zeggen. Ik ben echter niet echt verbaasd als ik zie dat zij daar slechts onschuldige zaken hebben staan, zoals #Holländer en #Niederlande. Als ik erop klik, zie ik natuurlijk strijdvaardige kreten tegen Nederland, maar slechts een marginale hoeveelheid denigrerende opmerkingen over ons land.

Het mooiste beeld geeft Twitter rond 21:08. Duitsland knalt blijkbaar de eerste erin en meteen is #alleduitserszijnhomo verdwenen. Ik zie heel Nederland wit wegtrekken in de kroegen en zich iets nederiger opstellen. Het wordt 2-0. Justin Bieber keert terug tussen de trending topics. Kwart over tien heeft Nederland echter nog een laatste opleving. Een of andere Van Persie, over wiens wel of niet opstellen zestien miljoen bondscoaches een mening hebben, maakt er 2-1 van. Niet eens een gelijkmaker. Meteen denken Nederlandse voetballiefhebbers alweer op winst te staan. Als trending topic zien we meteen #DerUntergang terug.

Nu vind ik dat hele voetbalfeestje sowieso een hypocriet gebeuren. Ineens houden we allemaal van elkaar en omhelzen we elkaar bij elk doelpunt, terwijl in dit land dat om de een of andere reden bekend staat om zijn tolerantie (#alleduitserszijnhomo!), homo's en buitenlanders weer steeds meer in het nauw worden gedreven en 15% van de inwoners op de PVV stemt.

Holland heeft een les in nederigheid gehad. De bekende Nederlandse wij-winnen-toch-welarrogantie heeft in elk geval zijn tweede klap opgelopen, maar het zal weinig helpen. Zondag zal precies hetzelfde verlopen. Het is nog afwachten wat de trending topics zullen worden, want met Portugal hebben we niet recentelijk in oorlog gelegen. Met Duitsland is dat immers pas 67 jaar geleden...

2 opmerkingen:

  1. Je hebt exact omschreven hoe ik me al jaren voel, helemaal geweldig!
    Ik sta dus toch niet alleen! ;-)

    Alleen eh.... Justin wie??? :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Overigens helemaal geweldig dat deze blog steeds vraagt of ik wil bewijzen dat ik geen robot ben haha

    BeantwoordenVerwijderen