dinsdag 12 juni 2012

Moeten wij insecten eten?

Regelmatig komt het eten van insecten langs in de media. Onheilspredikers roepen om het hardst dat we nu alvast moeten wennen aan het eten van insecten. Argumenten daarvoor zijn er legio. Het is de oplossing van het wereldvoedselprobleem. Insecten kweken is veel minder belastend voor de aarde dan het houden van vee. Over een aantal jaar kúnnen we niet meer anders. Om mensen die daarvoor open staan op de juiste weg te helpen, kwam er een dikke maand geleden Het insectenkookboek uit.

Iedereen die mij een beetje kent, weet dat ik niet vies ben van zo'n experimentje. Iedereen die dat niet van mij wist, zou eens een exemplaar van Hapje Hond? moeten bestellen, maar dat natuurlijk geheel terzijde. Over de hele wereld at ik rupsen, sprinkhanen, tarantula's en krekels, dus dit boek moest ik hebben. Gelukkig was daar Ramona die het al als mooie verrassing besteld had, voor ik überhaupt lucht had gekregen van het bestaan van dit mooie boek.

Naast allerhande recepten met insecten, lees je in Het insectenkookboek over het eten van insecten over de hele wereld. Veel van wat erin staat wist ik al, maar met verbazing heb ik zitten kijken naar het ontleden van een grote vlinder om alleen de krop over te houden, omdat die zo lekker zoet is. Alle verhalen worden begeleid door prachtige foto's, die voor sommigen wellicht té duidelijk weergeven waar het boek over gaat.

Het aantal verschillende soorten insecten in de recepten is helaas zeer beperkt. Je zult slechts gerechten vinden met sprinkhanen, meelwormen en buffalowormen. Ik weet dat er in Nederland niks anders te krijgen is voor consumptie, maar toch vind ik dat jammer. Desalniettemin werd ik zeer enthousiast en begon ik op internet bedrijven die insecten verkopen met elkaar te vergelijken. Op dat moment werd me duidelijk waarom voorlopig weinig mensen zullen overstappen op deze kleine kriebelaars.

Natuurlijk zullen velen zich moeilijk over de drempel heen kunnen zetten zo'n beest in hun mond te steken. Er is echter meer wat mensen zal tegenhouden. De goedkoopste aanbieder die ik kan vinden, vraagt voor een bakje meelwormen 4,85. En bakje buffalowormen kost 5,90 en voor een bakje sprinkhanen betaal je zelfs 9,95! Een bakje bevat 50 gram. Rekent u even mee? Ik neem de goedkoopste even als voorbeeld. Als ik 500 gram meelwormen wil hebben, dan betaal ik daar dus ruim ACHTENVEERTIG euro voor! De laatste keer dat ik bij de visboer wegliep met een kreeft van 500 gram, betaalde ik daar 23 euro voor.

Insecten zijn dus wellicht een onmisbare bron van voedingsstoffen in de toekomst, maar vooralsnog vormen ze een absurd geprijsd luxeproduct, dat twee keer duurder is dan verse kreeft! Ik zou komend jaar minder gaan werken om me meer op schrijven te kunnen storten, maar momenteel overweeg ik eigenlijk om mijn vrijgekomen tijd te gaan investeren in een insectenkwekerij: daar zit goud in!

Mijn excuses aan eenieder die na het zien van het boven gelinkte filmpje geen roze koeken en Smarties meer lust...

2 opmerkingen:

  1. Het is onvermijdelijk dat we wereldwijd aan de 'fruit de terre' gaan. Insecten eten is duurzaam!

    Lees meer op http://www.duurzaaminsecteneten.nl

    En daarbij het is nog lekker ook... Het smaakt naar nootjes, maar dan met pootjes ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het smaakt naar nootjes? Dat hangt er toch echt vanaf wat je neemt... tarantula's smaken zeker niet naar nootjes, maar zijn toch erg lekker. Maar zo lang de prijzen van die beesten zo belachelijk blijven, zal het nog wel even duren voor we massaal aan die beestjes beginnen.
      Zie ook jullie site: kookworkshop met insecten 50 euro pp met minimaal zes personen... erg veel geld voor iets waaraan ik anders ongetwijfeld deel zou nemen!

      Verwijderen